آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات IP-PBX درپائیز سال 1389 با حمایت مالی موسسه تحقیقات ارتباطات و فنآوری اطلاعات( مرکز تحقیقات مخابرات ایران)در فضایی با متراژ حدود 120 متر مربع درمحل دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد تاسیس گردید. کلیه مراحل ممیزی و استقرار استاندارد ISO17025 درآزمایشگاه انجام شده است.
IP-PBX يك سيستم تلفني است که برای تحویل صوت یا تصویر از طریق یک شبکه داده و همکاری با شبكه سوئيچينگ تلفني عمومي طراحی شده است. دروازههاي صوت روي پروتكل اينترنت میتوانند با عملکردهای معمول PBX ترکیب شوند که اين امر باعث میشود که از اینترانت داخلي تحت مديريت خود بتوان برای کمک به کاهش هزینه ارتباطات استفاده کرد.
مشابه یک PBX معمولی، IP- PBX نیز متعلق به یک سازمان است. با یک PBX متعارف شبکههای مجزايي برای ارتباطات صوتی و داده لازم است. یکی از مزایای اصلی یک IP-PBX این حقیقت است که با شبکههای داده و صوت با هم کار میکند. این بدان معنی است که دسترسی به اینترنت، به همان خوبی ارتباطات صوت روي پروتكل اينترنت و ارتباطات تلفنی معمول، همگی با استفاده از یک خط برای هر کاربر امکانپذیر است. بدین وسیله با پیشرفت سازمان میزان قابلیت انعطاف نیز افزایش مییابد.
یک IP-PBX میتواند یک شی سخت افزاری، یا سیستم نرم افزاری مجازی باشد. IP- PBX ارتباطات صوتی را از طریق یک موسسه کنترل کرده و به عنوان دروازهای به شبکههای صوت و داده عمل میکند. یک IP-PBX به ما این امکان را میدهد تا تماسها را بجای استفاده از فراساختار استاندارد تلفن، از یک شبکه برقرار کنیم. تلفنها می تواننداز طریق شبکه به IP-PBX متصل باشند و تماسها می توانند بجای شبکه سوئيچينگ تلفني عمومي از طریق IP-PBX مسیریابی شوند. یک IP-PBX معمولی می تواند تماسها را میان کاربران VOIP و یک کاربر تلفن معمولی نیز سوئیچ کند. یا میان دو کاربر تلفنی معمولی به همان شکلی که یک PBX متعارف انجام میدهد، عمل كند. برطبق آمار موجود، سیستمهای مبتنی برپروتکلIP به شدت درحال توسعه و پیشرفت میباشند. آمار نشان میدهد که حجم تجارت محصولات PBX ، طی سالهای 2003 تا 2008 رشد سالانه حدود 4.2 درصد داشته است. همچنین خطوط IP-PBX حدود 30 درصد رشد سالانه از خود نشان داده است. انتظار میرود که سود سالانه محصولات IP-PBX درحدود 33 درصد باشد.
برخلاف IP-PBXها که رشد رو به افزونی از خود نشان میدهند، سوئیچهای سنتی TDM رو به تنزل میروند. دراین میان شرکت Cisco درمقایسه با سایر تولید کنندگان مشهور IP-PBX نظیر Alcatel, Avaya, Mitel, Nortel, Siemens و Toshiba بیشترین سود سالانه را به خود اختصاص داده است. انتظار میرود که میزان تجارت جهانی محصولات IP-PBX درسال 2009 به بیش از 27 میلیارد دلار برسد. همچنین پیش بینی میشود که سود حاصل از فروش محصولات IP-PBX درسال 2009حدود یک میلیارد دلار باشد. نرخ رشد این محصولات درطی چند ساله اخیر صعودی و با رشد مثبت بوده است که نشاندهنده اهمیت و توجه بیشتر به محصولات مبتنی بر IP-PBX است. با توجه به رشد روبه افزون محصولات ارسال صوت و تصویر برروی IP، لزوم ایجاد آزمایشگاه تایید نمونه برای تست تجهیزات مربوطه حس میشود. دراین راستا درسطح جهان آزمایشگاههای تایید نمونه تجهیزات مربوط به IP-PBX وجود داردکه معروفترین آنها Miercom ، Tekvizionو IOL می باشد. دراین گونه آزمایشگاهها عمدتا چهار نوع خدمات اصلی ارائه میشود که عبارتند از: صدور تاییدیههای صحت عملکرد تجهیزات، تستهای خصوصی، تستهای عمومی و خدمات مشاورهای. این آزمایشگاه، عمدتا تجهیزات مربوط به شرکتهای معروف محصولات IP نظیر: شرکت Cisco,Avaya,Alcatel,.... را تست و تایید نمونه مینماید. با توجه به رشد رو به افزون محصولات تلفنهای اینترنتی و IP-PBX و همچنین عدم وجود یک آزمایشگاه مجهز برای تست و تایید نمونه محصولات مبتنی بر تلفنهای اینترنتی درکشور، لزوم تاسیس آزمایشگاه تایید نمونه محصولات IP-PBX درکشور به خوبی حس میگردد.