آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات IP-PBX درپائیز سال 1389 با حمایت مالی موسسه تحقیقات ارتباطات و فنآوری اطلاعات( مرکز تحقیقات مخابرات ایران)در فضایی با متراژ حدود 120 متر مربع درمحل دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد تاسیس گردید. کلیه مراحل ممیزی و استقرار استاندارد ISO17025 درآزمایشگاه انجام شده است.

IP-PBX يك سيستم تلفني است که برای تحویل صوت یا تصویر از طریق یک شبکه داده و همکاری با شبكه سوئيچينگ تلفني عمومي طراحی شده است. دروازه­هاي صوت روي پروتكل اينترنت می­توانند با عملکردهای معمول PBX ترکیب شوند که اين امر باعث می­شود که از اینترانت داخلي تحت مديريت خود بتوان برای کمک به کاهش هزینه ارتباطات استفاده کرد.

مشابه یک PBX معمولی، IP- PBX نیز متعلق به یک سازمان است. با یک PBX متعارف شبکه­های مجزايي برای ارتباطات صوتی و داده لازم است. یکی از مزایای اصلی یک IP-PBX این حقیقت است که با شبکه­های داده و صوت با هم کار می­کند. این بدان معنی است که دسترسی به اینترنت، به همان خوبی ارتباطات صوت روي پروتكل اينترنت و ارتباطات تلفنی معمول، همگی با استفاده از یک خط برای هر کاربر امکانپذیر است. بدین وسیله با پیشرفت سازمان میزان قابلیت انعطاف نیز افزایش می­یابد.

یک IP-PBX می­تواند یک شی سخت افزاری، یا سیستم نرم افزاری مجازی باشد. IP- PBX ارتباطات صوتی را از طریق یک موسسه کنترل کرده و به عنوان دروازه­ای به شبکه­های صوت و داده عمل می­کند. یک IP-PBX به ما این امکان را می­دهد تا تماس­ها را بجای استفاده از فراساختار استاندارد تلفن، از یک شبکه برقرار کنیم. تلفن­ها می تواننداز طریق شبکه به IP-PBX متصل باشند و تماس­ها می توانند بجای شبکه سوئيچينگ تلفني عمومي از طریق IP-PBX مسیریابی شوند. یک IP-PBX معمولی می تواند تماس­ها را میان کاربران VOIP و یک کاربر تلفن معمولی نیز سوئیچ کند. یا میان دو کاربر تلفنی معمولی به همان شکلی که یک PBX متعارف انجام می­دهد، عمل كند. برطبق آمار موجود، سیستم­های مبتنی برپروتکلIP به شدت درحال توسعه و پیشرفت می­باشند. آمار نشان می­دهد که حجم تجارت محصولات PBX ، طی سال­های 2003 تا 2008 رشد سالانه حدود 4.2 درصد داشته است. همچنین خطوط IP-PBX حدود 30 درصد رشد سالانه از خود نشان داده است. انتظار می­رود که سود سالانه محصولات IP-PBX درحدود 33 درصد باشد.

برخلاف IP-PBX­ها که رشد رو به افزونی از خود نشان می­دهند، سوئیچ­های سنتی TDM رو به تنزل می­روند. دراین میان شرکت Cisco درمقایسه با سایر تولید کنندگان مشهور IP-PBX نظیر Alcatel, Avaya, Mitel, Nortel, Siemens و Toshiba بیشترین سود سالانه را به خود اختصاص داده ­است. انتظار می­رود که میزان تجارت جهانی محصولات IP-PBX درسال 2009 به بیش از 27 میلیارد دلار برسد. همچنین پیش بینی می­شود که سود حاصل از فروش محصولات IP-PBX درسال 2009حدود یک میلیارد دلار باشد. نرخ رشد این محصولات درطی چند ساله اخیر صعودی و با رشد مثبت بوده است که نشان­دهنده اهمیت و توجه بیشتر به محصولات مبتنی بر IP-PBX است. با توجه به رشد روبه افزون محصولات ارسال صوت و تصویر برروی IP، لزوم ایجاد آزمایشگاه تایید نمونه برای تست تجهیزات مربوطه حس می­شود. دراین راستا درسطح جهان آزمایشگاه­های تایید نمونه تجهیزات مربوط به IP-PBX وجود داردکه معروفترین آن­ها Miercom ، Tekvizion­­و IOL می باشد. دراین گونه آزمایشگاه­ها عمدتا چهار نوع خدمات اصلی ارائه می­شود که عبارتند از: صدور تاییدیه­های صحت عملکرد تجهیزات، تست­های خصوصی، تست­های عمومی و خدمات مشاوره­ای. این آزمایشگاه، عمدتا تجهیزات مربوط به شرکت­های معروف محصولات IP نظیر: شرکت Cisco,Avaya,Alcatel,.... را تست و تایید نمونه می­نماید. با توجه به رشد رو به افزون محصولات تلفن­های اینترنتی و IP-PBX و همچنین عدم وجود یک آزمایشگاه مجهز برای تست و تایید نمونه محصولات مبتنی بر تلفن­های اینترنتی درکشور، لزوم تاسیس آزمایشگاه تایید نمونه محصولات IP-PBX درکشور به خوبی حس می­گردد.